FAQ

Často kladené dotazy pro čtenáře

  1. Nemůžu najít knihovnu v adresáři knihoven. Skutečně se v adresáři nachází?
  2. Řazení výsledků vyhledávání neodpovídá mému očekávání. Hledám např. knihu zadáním jejího názvu a nevidím ji mezi prvními vyhledanými záznamy. Proč tomu tak je?
  3. Na portálu se vyskytuje tatáž publikace vícekrát, i když se jedná o stejné vydání. Proč portál správně nesjednotil všechny záznamy o jediném dokumentu?
  4. Mám potíže s používáním portálu v prohlížeči Internet Explorer...
  5. Existuje mobilní aplikace Knihovny.cz pro Android či iPhone?
  6. Zapojí se do portálu Knihovny.cz všechny knihovny v České republice?
  7. Jak je možné se přes portál dostat k volně dostupným plným textům, i když nejsem registrován v zapojené knihovně?
  8. Jsem čtenářem v několika knihovnách a na portál Knihovny.cz jsem se přihlásil účtem jedné z nich. V přehledu "Moje knihovny" nyní vidím své členství v této knihovně a můžu přes portál používat její služby. Proč ale portál sám nepoznal, že jsem registrován i v jiných knihovnách?
  9. K čemu je na portálu Knihovny.cz přihlašování přes Facebook, Google, LinkedIn, MojeID, ORCid nebo GitHub?

1. Nemůžu najít knihovnu v adresáři knihoven. Skutečně se v adresáři nachází?

Zkuste, prosím, pozměnit svůj dotaz. Názvy některých knihoven nemusí zcela odpovídat vyhledávanému výrazu (můžou se jmenovat např. jen "Obecní knihovna").

Pokud nenajdete knihovnu podle jejího očekávaného názvu, zkuste zadat do vyhledávacího řádku název města či obce, kde se hledaná knihovna nachází.

Nahoru

2. Řazení výsledků vyhledávání neodpovídá mému očekávání. Hledám např. knihu zadáním jejího názvu a nevidím ji mezi prvními vyhledanými záznamy. Proč tomu tak je?

Nastavení řazení výsledků vyhledávání je problematika, na jejímž řešení intenzivně pracujeme a neustále provádíme další vylepšení. Jedná se o značně komplikovanou otázku, kterou je třeba řešit formou dohody mezi zapojenými knihovnami, které se od sebe navzájem velmi výrazně liší. V současnosti tvoří většinu zapojených institucí velké věděcké knihovny, které mají značně odlišné požadavky na řazení výsledků vyhledávání než knihovny městské a obecní. Vědecké knihovny kladou důraz především na vyhledávání odborných článků. Zapojeno již máme i několik městských knihoven, které naopak pro své čtenáře upřednostňují vyhledávání knížek. Nalezení optimální cesty pro skloubení zájmů knihoven různých typů a velikostí je jednou z velkých výzev, před kterými jako řešitelé portálu Knihovny.cz stojíme.

Pro snazší nalezení toho, co právě hledáte, je nejlepší použít filtry z postranního panelu výsledků vyhledávání. Pokud hledáte např. knihu, ve filtru "Typ dokumentu" zvolte "Knihy".

Nahoru

3. Na portálu se vyskytuje tatáž publikace vícekrát, i když se jedná o stejné vydání. Proč portál správně nesjednotil všechny záznamy o jediném dokumentu?

Portál sklízí záznamy z různých institucí o různé kvalitě a úplnosti. Náš algoritmus pro odstraňování duplicit rozpozná, že se záznamy z různých knihoven týkají téhož dokumentu na základě testování shody alespoň jedné z několika sad údajů. Záleží tedy především na kvalitě dat, která získáváme z knihoven. K deduplikaci nemůže dojít na základě údajů, které jsou nepřesné či zapsané nestandardním způsobem.

Nahoru

4. Mám potíže s používáním portálu v prohlížeči Internet Explorer...

Portál není optimalizovaný pro starší verze Internet Exploreru a v omezené míře funguje ve verzi 11. Problémy se můžou vyskytnout při ukládání oblíbených titulů nebo prohlížení historie vyhledávání u nepřihlášeného uživatele. Obecně doporučujeme portál používat v prohlížečí Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera aj.

Nahoru

5. Existuje mobilní aplikace Knihovny.cz pro Android či iPhone?

Aplikace pro portál Knihovny.cz není vytvořena, ale portál je optimalizován pro zobrazování a používání ve webovém prohlížeči na tabletu či v mobilním telefonu.

Nahoru

6. Nemůžu na portálu prohledávat katalog knihovny, kterou navštěvuji. Proč tomu tak je?

Pokud na portálu nemůžete najít publikace z Vaší knihovny a přihlásit se účtem, který používáte ve své knihovně, znamená to, že knihovna dosud nebyla zapojena do portálu. Můžete se zeptat ve Vaší knihovně, zda má zapojení do portálu v plánu. Seznam knihoven, které se právě připravují k zapojení najdete zde.

7. Zapojí se do portálu Knihovny.cz všechny knihovny v České republice?

Knihovny se zapojují do portálu zcela dobrovolně. Našim cílem je dosáhnout co nejširšího zapojení, aby mohl portál přinášet čtenářům maximum služeb knihoven v ČR. 

Nahoru

8. Jak je možné se přes portál dostat k volně dostupným plným textům, i když nejsem registrován v zapojené knihovně?

Vyhledávání volně dostupných plných textů funguje přes filtry v levém panelu ve výsledcích vyhledávání, kterými se vyhledávání dokumentů omezíte na "Typ výpůjčky" > "Online" > "Dostupné". Plné texty knih také snadno najdete například v části portálu Inspirace, sloupec E-knihy.

Nahoru

9. Jsem čtenářem v několika knihovnách a na portál Knihovny.cz jsem se přihlásil účtem jedné z nich. V přehledu "Moje knihovny" nyní vidím své členství v této knihovně a můžu přes portál používat její služby. Proč ale portál sám nepoznal, že jsem registrován i v jiných knihovnách?

Jeden z hlavních přínosů portálu spočívá v jednotném přístupu ke službám zapojených knihoven. Tuto funkci můžete naplno využít za následujících podmínek:

  • Knihovny, kde jste zaregistrováni, musí být zapojeny do portálu Knihovny.cz. Seznam těchto knihoven najdete zde.
  • Abyste měli souběžný přístup ke službám všech zapojených knihoven, v nichž jste čtenářem, musíte si na portálu nejprve propojit své čtenářské účty:
    1. Poprvé se na portál přihlásíte účtem libovolné zapojené knihovny.
    2. Po přihlášení vidíte v pravém horním rohu obrazovky své jméno, přes které se dostanete na svůj profil.
    3. V sekci "Propojené účty" si přes tlačítko "Připojit další účet" přidáte účet z další zapojené knihovny, kde jste registrováni.
    4. Při příští návštěvě se můžete přihlásit kterýmkoliv ze svých připojených účtů - na portálu tím budete přihlášeni i ke všem ostatním připojeným účtům. Více informací najdete zde.
    5. Účty je tedy nutno připojit ručně. Portál nemůže sám poznat, ve kterých zapojených knihovnách jste registrováni - knihovny navzájem nesdílejí údaje o svých uživatelích a ani portál Knihovny.cz tedy nemá jak tuto informaci získat.
  • U některých knihoven je nutné mít platnou nebo jen nedávno prošlou registraci. Pokud si registraci neobnovíte, může být učet v některých knihovnách zablokován a nepřihlásíte se přes něj ani na portál Knihovny.cz.

Nahoru

10. K čemu je na portálu Knihovny.cz přihlašování přes Facebook, Google, LinkedIn, MojeID, ORCid nebo GitHub?

Přihlášení pomocí účtu některé ze jmenovaných sociálních sítí či služeb Vám může být užitečné v následujících případech:

  1. Pokud nejste registrovaní v žádné ze zapojených knihoven, ale chcete si na portálu vytvářet seznamy oblíbených titulů, ukládat svá často používaná vyhledávání nebo psát komentáře k publikacím. Stanete-li se někdy čtenářem některé ze zapojených knihoven, budete si moci připojit k účtu třetí strany i nový čtenářský účet a nadále přistupovat ke svým uloženým titulům atd.
  2. Jste registrovaní v některé ze zapojených institucí a k učtu z této knihovny si připojíte účet třetí strany za účelem pohodlnějšího přihlašování (např. když si pamatujete své přihlašovací údaje do Facebooku spíše než jméno a heslo k účtu v knihovně).

Nahoru

Portál Knihovny.cz právě začíná. Brzy zde najdete odpovědi na další otázky, které Vás nejvíce zajímají.